Bekijk alles

Vernieuwen vanuit traditie

Een nieuwe huisstijl en een volledig vernieuwd arsenaal aan communicatiemiddelen voor Katholieke Pabo Zwolle

Opdrachtgever
Katholieke Pabo Zwolle (KPZ)

Aantal werknemers
80

Categorie
Huisstijl, Jaarverslag, Publiciteit, Website

Share

De Katholieke Pabo Zwolle nodigde ons in 2012 uit om mee te doen aan een betaalde pitch: zij wilde een nieuwe huisstijl. Terwijl de KPZ zichzelf voortdurend ontwikkelde en continu gericht was op het nastreven van haar kernwaarden, ontstond er een steeds grotere kloof tussen wie zij als organisatie was en hoe zij zichzelf presenteerde. Het logo oogde wat oubollig, terwijl de hele organisatie juist gericht was op vernieuwing en voorop lopen in het vak. De visuele identiteit van de KPZ sloot simpelweg niet meer aan bij haar kernwaarden.

Wij hebben gezocht naar de waarden die in de nieuwe huisstijl besloten moesten liggen. De vier kernwaarden van de KPZ –Persoonlijk, Uitzonderlijk, Ontwikkelend en Verbindend – vormden daarbij een interessant uitgangspunt. De visuele identiteit behelst veel meer dan alleen het logo en de huisstijl; het heeft in dit geval ook betrekking op de fotografie, het kleurgebruik en de typografie die overal zichtbaar is.


 

Een identiteit om trots op te zijn

Wij ervaren de KPZ als een hogeschool die constant in beweging is, een school die in binnen- en buitenland erg goed aangeschreven staat en waar studenten heel bewust voor kiezen. Dat de KPZ vier jaar op rij tot beste Pabo en beste kleine hogeschool van Nederland is gekozen, illustreert dat goed.

We hebben een huisstijl gecreëerd die invulling geeft aan wat de KPZ graag wil uitstralen: een dynamische school, persoonlijk, met een focus op vernieuwing en ontwikkeling van het vak zonder daarbij haar katholieke roots en kernwaarden uit het oog te verliezen. Een huisstijl die zowel vriendelijk is als professioneel.




Vier kernwaarden die een interessant uitgangspunt vormden voor de ontwikkeling van de huisstijl:
persoonlijk, uitzonderlijk, ontwikkelend en verbindend.

Wij hebben een beeldmerk ontworpen met een open structuur, opgebouwd uit diverse kleurschakeringen en ondersteund door een stevige en vriendelijke letter. Voor de verschillende communicatie-uitingen hebben we een helder kleurenpalet ontwikkeld waarin opleiding, onderzoek en ontwikkeling een eigen plek hebben gekregen.



 

Een breed scala aan uitingen

Het ligt voor de hand dat een hogeschool een uitgebreid assortiment aan uitingen heeft waar de huisstijl in gebruikt wordt. Wij hebben hier in de ontwikkeling van de huisstijl natuurlijk rekening mee gehouden; het logo werkt goed in full colour drukwerk, in beletteringen op en in het gebouw en op beeldschermen. Voor bijzondere toepassingen zoals bedrukte pennen en publicaties die veelvuldig gekopieerd worden, maakten we een aangepaste logovariant.


 

Het informatierijke online visitekaartje van KPZ

De website van de KPZ is bijzonder uitgebreid en vroeg daarom om een heldere navigatie en overzichtelijke pagina’s die aangenaam te lezen zijn. Het doel is enerzijds informatie te bieden aan de studenten van KPZ, maar het is minstens zo belangrijk om nieuwe studenten aan te spreken die op zoek naar een vervolgopleiding na hun middelbare school. Bezoekers van de site vinden makkelijk informatie over opleidingen, maar zien aan alles op de site ook dat KPZ dé onderwijsinstelling is waar kwaliteit hand in hand gaat met een prettige sfeer.






 

Video & andere content

Binnen de website van de KPZ bieden we naast aandacht aan goed vormgegeven teksten en fotografie ook ruimte aan dynamische content zoals video. Informatie wordt zo in een gevarieerde en voor de bezoeker interessante en waardevolle manier gepresenteerd.



 

Veerkracht magazine

Veerkracht is het periodieke magazine dat KPZ verspreid onder relaties en studenten. Naast het ontwerp van de basislayout zorgen wij bij elke editie voor de opmaak. De Veerkracht kent een hoge informatiedichtheid waardoor het elke keer een uitdaging is om het magazine uitnodigend genoeg te maken om gelezen te worden.

Fotografie

Een belangrijk beeldelement in de huisstijl en alle uitingen van de KPZ is de fotografie. In de beelden moeten zowel mannelijke als vrouwelijke (potentiële) studenten zich herkennen.


 Bekijk alles