Bekijk alles

Van buitenbeentje naar beste nieuwkomer

Een mailconversatie als concept voor Re: Rotterdam, de luis in de pels van de Nederlandse kunstwereld

Opdrachtgever
Galerie Jaap Sleper

Aantal werknemers
10

Categorie
Concept, Evenement, Huisstijl, Publiciteit, Website

Share

De galerist Jaap Sleper uit Utrecht bouwde gestaag aan haar reputatie als brutale galerie voor hedendaagse kunst met een scherp randje. De kunstenaars die zij vertegenwoordigden werden in gelijke tred succesvoller en de behoefte aan een bijpassende positionering in huisstijl en uitingen werd groter en groter. Wij werden benaderd om de communicatie op niveau te brengen met de activiteiten van Galerie Jaap Sleper.

De houding van Jaap Sleper sprak ons direct aan: niet lullen maar poetsen, zonder daarbij kwaliteit en plezier uit het oog te verliezen. Toen wij gevraagd werden om Re: vorm te geven hoefden wij daar niet lang over na te denken. De naam Re: Rotterdam komt van de mail conversaties die Jaap Sleper heeft gehad met de organisatie van de grote Rotterdamse Kunstbeurs. ‘Re:’ is dus een perfecte naam als reactie op de gevestigde orde.




De mentaliteit van Galerie Jaap Sleper – Niet lullen maar poetsen. Én lachen! – sprak ons erg aan. Een frisse bries in kunstland, daar wilden wij graag ons steentje aan bijdragen.

Lol is een belangrijke component in de manier van werken van Galerie Jaap Sleper. Maar minstens zo belangrijk zijn een artistieke visie op de samenstelling van hun kunstenaarsportfolio en een neusje voor commercie. Want alles goed en wel, er moet ook geld verdiend worden in een galerie. Naar de commerciële kant van het galerieschap maakten we met de huisstijl die we voor Galerie Jaap Sleper ontwikkelden een knipoog: de huisstijl draait om de fluor oranje stickertjes. Precies, de stickertjes die tijdens vernissages geplakt worden bij verkochte werken.



 

Het perfecte antwoord

Galerie Jaap Sleper werd in 2011 niet uitgenodigd voor de grootste Rotterdamse kunstbeurs. Dit kon hij niet waarderen. Wat doe je dan? Op dezelfde datum een eigen kunstbeurs organiseren in Rotterdam. En de jaren daarop doe je hetzelfde. Een kunstbeurs waar kleinere galeries en individuele kunstenaars een plek konden bemachtigen. Een kunstbeurs met veel ruimte voor experiment en aanstormende kunstenaars. De naam Re: Rotterdam verwijst naar de communicatie die er tussen Jaap Sleper en Art Rotterdam is geweest: dit was zijn antwoord op hun afwijzing.




 Bekijk alles